Jak znaleźć i przyciągnąć odbiorców przez Social Media?

Jak znaleźć i przyciągnąć odbiorców przez SM? - recenzja prezentacji z konferencji Social Media Standard 2012 Biznes 

Pierwsza prezentacja prowadzona przez Łukasza Kępińskiego z K2 Search to studium przypadku obecności w mediach społecznościowych powstałej w 2012 roku szkoły mody VIAMODA INDUSTRIAL. Tym, co wyróżnia uczelnię na tle innych uczelni artystycznych jest to, że kompleksowo przygotowuje do zawodu designera, również pod względem biznesowym; studenci mają tam szansę nauczyć się jak budować własną markę, poznać biznes modowy "od podszewki". To właśnie możliwość nauki od praktyków: projektantów, specjalistów, designerów, osób z branży stała się USP uczelni i została wykorzystana w komunikacji firmy w SM. Czego spodziewałam się po prezentacji? Konkretnych wskazówek jak zgromadzić fanów wokół nowopowstałego produktu oraz jak animować ich zaangażowanie. Łukasz opowiedział jak od początku przebiegała współpraca z uczelnią i uświadomił słuchaczy, że należy być otwartym, ale przy tym walczyć o swoje pomysły i starać się przekonać do nich klienta. Ciekawie pokazał też koncepcję lejka sprzedażowego; w SM poszczególne grupy klientów się przenikają i uzupełniają. Grupy, które wyróżnił prelegent to

1.       Grupa budowania zasięgu i świadomości marki

2.       Grupa zaangażowanych

3.       Grupa sprzedażowa

Osoby z najliczniejszej, pierwszej grupy w każdej chwili mogą stać się klientami, dlatego komunikacja jest prowadzona w każdym w powyższych 3 obszarów.

Ale przechodząc do konkretów- targetem kampanii byli uczniowie ostatniej klasy szkół średnich oraz osoby kończące licencjat i zmieniające uczelnie. Grupę "zasięgu i świadomości marki" zbudowano dzięki 112 kreacjom Social Ads wyświetlanym w czasie trwania kampanii czyli od czerwca do końca września oraz dzięki postom na blogach m.in. na blogu Kasi Tusk (która jest także wykładowczynią na VIAMODA INDUSTRIAL) a także promowaniem wydarzeń odbywających się na uczelni tj. cotygodniowe dni otwarte na których można było spotkać wykładowców oraz wziąć udział w warsztatach. Social Adsy przekierowywały na landing page gdzie umieszczony był formularz. Osoby zainteresowane studiami mogły zostawić tam swoje dane kontaktowe, a osoby z rekrutacji uczelni kontaktowały się z nimi indywidualnie.

W grupie osób zaangażowanych targetem były kobiety, których zainteresowanie budowane było w oparciu o content z pogranicza mody i świata celebrities- wysoka jakość zdjęć, ciekawe treści pozwoliły na budowę Edge Rank, który był podstawą do realizacji celów sprzedażowych. Aby je osiągnąć tworzono treści ściśle związane z uczelnią, podkreślające USP- galerie zdjęć z wydarzeń, filmy z warsztatów, informacje nt. zajęć praktycznych, możliwości odbycia staży w największych firmach odzieżowych w kraju. Po rozpoczęciu roku akademickiego wprowadzono kolejny etap komunikacji oparty na pokazywaniu kreatywności studentów i zachęcaniu innych do pójścia w ich ślady. Efekty kampanii w SM były zadowalające. Udało się zbudować fanpage z 8,5 tys fanów (obecnie 19, 5 tys przy zachowaniu podobnego tematycznie contentu, co pokazuje że był to trafny wybór) z których 2,5 tys regularnie angażowało się w działania na fb, a dzięki obecności uczelni na fb 38 osób zdecydowało się na rozpoczęcie nauki. ROI wynosiło 49 zł na każdą wydaną w SM złotówkę, a działania te okazały się skuteczniejsze od tradycyjnych form promocji tj. banery czy obecność na targach.

Wnioski na koniec? Warto inwestować w Social Ads, żadna nawet najbardziej "wypasiona" aplikacja nie zagwarantuje zaangażowania targetu, gdyż odbiorcy nie będą o niej wiedzieć! Łukasz Kępiński poruszył też problem planowania strategii w SM- przy nowopowstałych fan page’ach tak naprawdę zaczynamy od taktyki zdobycia odbiorców, dopiero wtedy możemy rozpocząć myślenie o strategii. To, czego mi brakowało w prezentacji to pokazanie obecności w innych social mediach. Przy temacie takim jak moda, brak prowadzenia działań na Pintereście czy Instagramie to ogromna strata. Zaproszenie celebrytów do pełnienia funkcji wykładowców zapewniło uczelni promocję w ogólnopolskich serwisach plotkarskich, co niewątpliwie spowodowało wzrost ruchu zarówno na stronie i fb, jednak ta kwestia nie została poruszona w prezentacji. Na szczególną uwagę zasługuje część "pytaniowa" w której Łukasz opowiadał rzeczowo i na pewno zaspokoił ciekawość osób na sali.

W jednym zdaniu: ciekawa, praktyczna prezentacja, inspirująca szczególnie dla osób rozpoczynających obecność na Facebooku. Pozostawiająca miejsce na pytania i będąca świetnym początkiem do rozmowy o budowaniu marki w SM.

Więcej informacji w wydaniu Social Media w biznesie - sprawdź!